Notice: Undefined index: 00 in /customers/e/4/b/josefi.se/httpd.www/wp-includes/locale.php on line 266

Pedagoger och ledare kan få människor att växa, utvecklas och lära för livet

 

När du ser mig så växer jag och- blomstrar 

Alla pedagoger och ledare världen över har en stor gemensam nämnare som är att ha möjligheten till att få människor att växa, utvecklas och lära för livet.

Jag skulle vilja gå så längt som att säga att det är en stor ära att få delta och lägga grunden för individens liv, lärande och utveckling. Med detta kommer även ett stort ansvar att bär i sina händer, vilket är att nå fram till alla de diamanter du möter och utgå från deras nivå.

Skolan har idag stora krav på både lärare och elever. För att nå framgång och utveckling med varje enskild individ är det ett måste att ställa de krav som hon kan nå upp till. Här händer det något magiskt med personen i fråga, hon växer, blir sedd och blomstrar. Fortsätter vara nyfiken och känner sig duktig, går hem läser, gör läxorna och känner glädje för skolan. Följden blir positiv och glädjen för allt spännande i skolan är på topp. Tänk er då konsekvenserna om pedagogerna och ledarna inte ställer de krav på personen som de klarar av. Resultatet blir då att personen i fråga inte växer och har svårt att lära in, känner sig långt ifrån duktig, då det är omöjligt för personen att nå upp till kraven som ställs. Glädjen och nyfikenheten byts ut mot frustration och dåligt självförtroende. Följden blir negativ och det värsta scenariot är att konsekvensen blir en negativ spiral då allt blir svårt för personen.

 

Jag har på olika sätt mött många personer som inte har blivit mött utifrån den nivå av lärande som de klarar av. Konsekvenserna för dessa personer har blivit många och framför allt har de fått dåligt självförtroende. Jag har även mött de personer som har erfarenhet från båda sidorna. Att få krav på sig som det inte går att nå upp till och att få krav som det går at nå upp till. Skillnaden på dessa personer har vart enorm. Liten och grå till stor och sprakandes.

Jag själv upplevt båda sidorna. Där jag har stor erfarenheten av att det har ställts krav på mig i skolan som jag inte kunde nå upp till. Resultatet blev en tjej som hade ont i magen varje dag, kände sig dålig i skolan, fick aldrig känna att jag kunde lära mig och vara duktig. Det blev ett ständigt kämpande och misslyckande.

Skillnaden var som natt och dag när det ställdes krav på mig som jag kunde nå upp till. Fjärilarna och glädje för skolan kom tillbaka. Jag kände mig duktig och lärde mig massor med saker. Framförallt så utvecklandes jag och blomstrade i mitt lärande och som människa.

 

  • Se personen utifrån där hon befinner sig.
  • Ställa krav som personen i fråga kan nå upp till.
  • Se hennes styrkor.
  • Lyfta hennes starka sidor.

 

Få personen att blomstra och därmed växa som människa. Nyfikenheten och glädjen för lärandet och dess kunskap är något stort.

 

Med värme och kraft

Josefi

  • The Spectacular Life ღ

    Dikt av Sören Kirkegaard

    ”Om jag vill lyckas att
    föra en människa
    mot ett bestämt mål,
    måsta jag först finna henne
    där hon är
    och börja just där.
    Den som inte kan det, lurar sig själv
    när hon tror, att hon kan hjälpa andra.

    För att hjälpa någon måste
    jag visserligen förstå mer,
    än vad hon gör,
    men först och främst förstå
    vad hon förstår.
    Om jag inte kan det,
    så hjälper det inte, att jag kan och vet mer.

    Vill jag ändå visa, hur mycket jag kan,
    beror det på att jag är fåfäng och högmodig
    och egentligen vill bli beundrad av den andre
    istället för att hjälpa honom.

    All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet
    inför den jag vill hjälpa
    och därför måste jag förstå,
    att detta med att hjälpa
    inte är att vilja härska
    utan att vilja tjäna.

    Kan jag inte detta
    så kan jag heller inte hjälpa någon.”

    Min inspiraton! Kärlek <3

  • Marie-Louise Nilsson

    Hej så bra skrivet och så sant, jag själv är pedagog och håller med dig i varje ord du skriver. Jag har själv upplevt skillnaden i att inte ställa krav som eleven kan växa i och att ställa krav som ger motivation att växa i. Det är underbart att se individen blomma i sin fulla prakt. Det som är helt avgörande är just det som du skriver att ställa krav som ligger i proportion med elevens förmåga så att den får växa som individ. Inte för låga eller för höga krav. Jag anser och är av den uppfattningen att många pedagoger i dag har för låga krav på sina elever och framför allt har inte tron på sina elevers förmåga. Detta inlägg delar jag på fb och skriver om på min blogg och givetvis länkar jag. Ha en bra dag. Kram

    • Fredrik

      Bra sagt!!!

    • Josefi

      Hej Marie-Louise!

      Underbart att du är pedagog och jobbar för att möta varje enskild individ utifrån där hon befinner sig, låter som om du är en engagerad person alltså rätt person på rätt plats. Kul att du gillar mitt ilägg och att du delar .

      All lycka med ditt viktiga jobb

      Allt gott
      Vänligen
      Josefi

  • Ulrikagabriel

    Jättebra och viktigt Josefi!
    En stor anledning till ”oro” hos barnen i skolan är att kraven på dem är för höga, för låga eller för otydliga. Det vet vi ju själva hur vi som vuxna mår av det. Vi blir oroliga, stressade, håglösa mm. Svårigheten är för pedagogerna att hinna med att nå varje barn på deras nivå och efter deras förutsättningar då det ofta är alldeles för många elever i klasserna. Då får det bli en sorts ”mainstream”-undervisning som egentligen passar väldigt få.
    Men vi får heller inte glömma alla fantastiska pedagoger som faktiskt, oavsett storlek på barngrupper och andra förutsättningar alltid verkar nå fram till varje elev. Jag tror att den egenskapen/kunskapen kommer från hjärtat.

    • Josefi

      Tack för att du skriver till mig!

      Självklart så är har pedagoger en tidspress som tyvärr får olika typer av konsekvenser både för elever och även för lärarna. Jag att mycket av egenskapen att nå fram till varje enskil individe ligger i egenskapen som kommer från hjärtat men även ett stort intresse att vilja hjälpa och ha förmåga att möta varje enskild individ utifrån där hon befinner sig.

      Värme och ljus
      Josefi

    • Josefi

      Hej Ulrika!

      Tack för att du skriver till mig och för att du delar dina tankar och erfarenheter.
      Jag tror att om du har ett öppet hjärta och fokuserar på de viktiga i individens lärande så blir det lättare. Sen hoppas jag att det blir mindre grupper i skolan så att alla får en chans att lära och utvecklas.

      Med värme
      Josefi